Välja mat efter säsong

Image is not available
Image is not available
Image is not available
Lektionen består av följande delar:

• Läsa & titta
• Förstå
• Reflektera
• Diskutera
• Reagera - gör ett nyhetsinslag
• Fördjupning

Image is not available
Play

Att välja frukt och grönsaker efter säsong har flera fördelar, bland annat bättre smak, lägre pris och minskad påverkan på klimatet och miljö.

I butikernas stora utbud är det svårt att se vad som egentligen är i säsong. Odling i växthus och transporter med flyg gör att det mesta går att köpa året runt. Men fördelarna att kunna välja mat efter säsong är flera.

Läs mer om fördelarna med att välja mat efter exempelvis svensk eller nordisk säsong i faktabladet ”De här frågorna är viktiga att ställa sig i samband med inköp av mat!”.

Image is not available
Image is not available

• Nämn några av fördelarna med att välja mat efter den säsong då den kan produceras i ditt närområde.

• Nämn några frukter eller grönsaker som odlas i Sverige och några som odlas i länder långt bort.

• Hur kan du som konsument veta hur frukten eller grönsakerna har transporterats?

• Hur kan man tänka hållbart på vintern när man ska handla frukt och grönsaker?

Image is not available
Frågor att tänka på

Arbeta med faktablad och film.

Image is not available
Image is not available
Image is not available

...

Fundera

Jordgubbar är extra goda att äta när de vuxit utomhus i ett svalare klimat. Samtidigt finns det grönsaker vi inte väljer att vänta att äta tills de är i säsong. Gurka är ett exempel på det. På sommaren är den smakrik och billig medan den under vintern både är dyrare och smakar mindre. Ändå köper många gurka på vintern utan att tänka på att det finns andra alternativ.

Image is not available

Jordgubbar är exempel på ett bär som finns att köpa året runt men som de allra flesta ändå väljer att köpa under svensk säsong.

• Reflektera och hitta argument för att konsumenter ska köpa mat efter säsong.

• Försök att övertyga konsumenter om att gurkan, tomaterna och jordgubbarna är väl värda att vänta på.

Diskutera

Sätt er i mindre grupper och jämför era svar med varandra.

• På vilka sätt skiljer sig era svar och på vilka sätt är de lika?

• Diskutera vilka argument ni tycker är viktigast.

• Är det några av era argument som har med en hållbar utveckling att göra?

Image is not available
Image is not available
Image is not available
Image is not available
Image is not available

• Arbeta i grupper (fyra personer) med att skapa ett nyhetsinslag.

• Låt två personer i gruppen bli intervjuade, en person får vara reporter och låt om det är möjligt en person filma med mobil eller surfplatta.

• Förbered frågor och svar som ni kommer att gå igenom under nyhetsinslaget.

• Samla era kunskaper och skapa ett inslag som visar vad ni tycker är viktigast för konsumenter att veta om att välja mat efter säsong..

Nyhetsinslag om fördelar med att välja mat efter säsong.

Nu ska ni få anta en utmaning – att handla en matkasse som är säsongssmart!

Image is not available

Utgå från aktuellt datum och planera en middag med:

• Förrätt

• Varmrätt

• Efterrätt

Image is not available

Arbeta vidare i era grupper och tänk er att ni ska ordna en middag för att fira ett lyckat nyhetsinslag i februari månad. Ni förbereder middagen genom att planera en inköpslista och väljer mat anpassad till årstiden. Ni kan använda recept från Sverige eller från andra länder men råvarorna får inte vara transporterade med flyg. Ta hjälp av faktabladet ”De här frågorna är viktiga att ställa sig i samband med inköp av mat!”.

Kom ihåg att planera med betoning på smarta val efter säsong.

Finns det något i lektionen som du skulle vilja lära dig mer om?

Skriv ned tre saker du har lärt dig under lektionen?

Image is not available
Image is not available
Image is not available
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Full screenExit full screen
Slider

När du ser den här symbolen ska du ta fram papper och penna och skriva ner era/dina tankar eller svar.

RESURSER – FAKTABLAD

Testa dina kunskaper!