• Läsa & titta
• Förstå
• Reflektera
• Diskutera
• Reagera - gör presentationer
Ge tre exempel på ekosystemtjänster som matproducenter, i det här fallet jordbrukare, ger oss. Beskriv dessa kortfattat.
Arbeta med faktablad och film.
Naturupplevelser bidrar till att höja människors livskvalitet. Fundera en stund på hur åkrar, ängar och betande djur skapar välmående hos människor.
Vad kan man göra i sådana miljöer? Vad tror du människor känner och upplever där?
Visste ni att svenska matproducenter, i det här fallet jordbrukare, bidrar till värden som ger oss människor ett rikare liv.
• Vad är det jordbrukaren skapar utöver maten som ger oss ett rikare liv?
• Kan ni ge exempel på ekosystemtjänster i jordbruks– eller gårdsmiljö som ni själva har tagit del av?
Sätt er i mindre grupper och diskutera med varandra. Se faktabladet ”Matproducenter bidrar till mer än mat!”.
Arbeta i mindre grupper.
• Börja med att fördjupa er i en ekosystemtjänst.
• Ta er ut ur klassrummet (om det är möjligt) och dokumentera er valda ekosystemtjänst i verkligheten. Ta gärna foton.
• Förbered en presentation.
• Tänk på att anpassa språk och disposition till mottagarna (era klasskompisar).
• Använd gärna digitala verktyg för att planera och genomföra presentationen.
• Varje grupp presenterar för två andra grupper. Turas om med att presentera och ge respons. Gruppen som ger respons tillämpar ”two stars and a wish”, ta upp två saker som var bra och en sak som skulle kunna utvecklas.
Ämnen att välja på:
• Rekreation och turism.
• Reglering av vatten.
• Vackra landskap.
Finns det något i lektionen som du skulle vilja lära dig mer om?
Skriv ned tre saker du har lärt dig under lektionen?
När du ser den här symbolen ska du ta fram papper och penna och skriva ner era/dina tankar eller svar.